top of page

Klachtenprocedure

Als u een klacht heeft over de behandeling of bejegening, kunt u dit natuurlijk met mij bespreken. Het kan ook zo zijn dat we er niet samen uit komen. Of als u liever rechtstreeks onafhankelijke ondersteuning wilt, dan zijn er verschillende mogelijkheden:

​

Gaat de klacht over een behandeling binnen de volwassen zorg:

  1. U kunt contact opnemen met een LVVP-klachtenfunctionaris van Klacht&Company. Deze is bereikbaar per mail via LVVP@klachtencompany.nl of per telefoon via 088 2341606 of per aangetekende post via postbus 3106, 2601 DC Delft (bij voorkeur per mail).

  2. De LVVP kan u in contact brengen met een klachtenbemiddelaar. Die zal samen met ons gesprekken voeren om tot een oplossing proberen te komen. Aan de werkzaamheden van de klachtenfunctionaris zijn voor de klager geen kosten verbonden. 

  3. Als dit onvoldoende oplevert kunt u een klacht indienen bij de geschillencommissie van de LVVP. Deze bestaat uit een externe, onafhankelijke voorzitter (jurist), een vertegenwoordiger van de Nederlandse Patiënten/Consumenten Federatie en een lid van de LVVP. De klacht wordt dan – tegen de achtergrond van de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector (WKCZ) – getoetst aan de Beroepscode voor psychologen of de Beroepscode voor psychotherapeuten. Voor het indienen van een geschil bij de Geschillencommissie wordt aan de klager een kleine bijdrage gevraagd. 

  4. Op grond van de Wet BIG vallen psychotherapeuten onder het tuchtrecht. Op grond van deze wet kunt u uw klacht ook indienen bij het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg.

​

​

Voor meer informatie over klachten en contact met de LVVP

​​

​​

Gaat de klacht over een behandeling binnen de jeugdzorg:​

 

Jongeren tot 18 jaar en hun ouders kunnen contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. Klachtenportaal Zorg is een externe organisatie waarbij Psychotherapie Van den Oever is aangesloten om onvrede en klachten over de geleverde zorg te helpen oplossen.

 

Heb je je klacht of onvrede opgestuurd, dan beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden deze in behandeling te nemen en welke procedure erbij past.

Als er informatie ontbreekt of onduidelijk is, nemen zij contact met je op om het volledig te maken en ervoor te zorgen dat de klachtenprocedure goed opgestart wordt.

 

Wil je advies over hoe je om kunt gaan met een situatie waar je ontevreden over bent? Ook dan kun je contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. Je start dan nog geen procedure op.

 

Geef je klacht door met het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg. Je kunt ook een e-mail sturen aan info@klachtenportaalzorg.nl.

​

​Jongeren tot 18 jaar en hun ouders kunnen daarnaast ook terecht bij een vertrouwenspersoon van Jeugdstem (voorheen AKJ). Jeugdstem is de organisatie van vertrouwenspersonen in de jeugdzorg. Iedereen die te maken heeft met jeugdzorg of Veilig Thuis en daar vragen over heeft, kan bij hen terecht voor informatie, advies of ondersteuning. Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen met vragen of klachten naar een vertrouwenspersoon. Ook helpt de vertrouwenspersoon met het indienen van een klacht bij een klachtencommissie (zoals hierboven genoemd) of bij het bezwaar maken bij de gemeente. 

Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van Jeugdstem is gratis. Jeugdstem is een zelfstandige stichting, de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van Psychotherapie Van den Oever.

 

Een Jeugdstem vertrouwenspersoon:                                           

  • geeft informatie en advies aan jongeren, ouders en verzorgers en legt uit hoe de jeugdzorg werkt;

  • ondersteunt cliënten bij klachten over de jeugdzorg;

  • geeft informatie over rechten en rechtspositie in de jeugdzorg;

  • draagt bij aan verbetering van de kwaliteit van de jeugdzorg;

 

Zo bereik je Jeugdstem

  • Bel gratis naar 088 – 555 1000

  • Chat met een vertrouwenspersoon via www.jeugdstem.nl                                     De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.

  • Ook is het mogelijk om via de website van Jeugdstem een klachtenformulier in te vullen via https://jeugdstem.nl/contact/ik-heb-een-klacht?d=ouders    Je komt dan in contact met een vertrouwenspersoon, je dient hiermee nog niet een klacht in.​​

​

​

bottom of page